Conferința ISPMN 2025
Conferință internațională: Educația minoritară în Europa Centrală și de Est. Aspecte de politici, echitate educațională și recunoaștere culturală
Organizatori:
- Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale
- Institutul de Studii Religioase
- Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Istorie și Filozofie, Departamentul de Istorie în Limba Maghiară
- Universitatea Babeș-Bolyai, Departamentul de Etnografie și Antropologie Maghiară
- Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială
- Universitatea Sapientia
- Guvernul României – Departamentul pentru Relații Interetnice (DRI)
- Mentés Másként Pedagógia
Apel pentru contribuții (termen limită: 15 august 2025):
Educația joacă un rol esențial în reproducerea inegalităților sociale și a identităților de grup. Ea oferă totodată și o perspectivă privilegiată pentru înțelegerea diferitelor regimuri de politici minoritare. Conferința își propune să abordeze problematica educației elevilor minoritari în următoarele trei dimensiuni: (1) politici educaționale, (2) echitate educațională și (3) recunoașterea culturală a minorităților prin intermediul educației. Politicile educaționale fac parte din abordările macro ale gestionării diversității și sunt ancorate în regimurile de politici minoritare (ex. cadre instituționale și discursuri care modelează relațiile interetnice). În acest sens, sunt binevenite contribuțiile care analizează această interdependență. Cum au evoluat istoric diferitele regimuri de politici minoritare? De ce elita politică optează pentru anumite abordări ale gestionării diversității și ale politicilor educaționale? Cum se consolidează, respectiv de ce se schimbă aceste abordări în timp? Cum influențează actualele schimbări în gestionarea diversității – cauzate de declinul cadrului democratic liberal, slăbirea mecanismelor și instrumentelor internaționale de protecție a drepturilor omului și ale minorităților, turnura iliberală și securitizarea politicilor minoritare – politicile educaționale? Echitatea educațională are o dublă semnificație în cazul minorităților. Pe de o parte, ea este legată de redistribuție și oportunități individuale în procesele de mobilitate socială. Aceasta este accepțiunea generală în care se tratează echitatea educațională în literatura care se apleacă asupra evaluărilor internaționale ale elevilor. Sub acest aspect, sunt binevenite atât contribuțiile care utilizează bazele de date PISA, TIMSS, PIRLS, cât și cele care lucrează cu surse diferite (inclusiv analize juridice, abordări antropologice, sociologice etc.) în analiza echității educaționale în cazul minorităților. Pe de altă parte, echitatea educațională este legată și de recunoaștere culturală. Profilul lingvistic și cultural al grupurilor minoritare se formează în primele etape ale socializării, iar în cazul în care sistemul de învățământ valorizează exclusiv cultura (limba etc.) grupului dominant, el va reproduce inevitabil structurile de putere și sistemul de dominație existent. Minoritățile pot, desigur, să se adapteze la habitusul lingvistic și cultural al majorității, dar procesul este costisitor și mult prea îndelungat, iar un sistem de învățământ care neagă nevoile educaționale speciale ale minorităților și atribuie unilateral costurile adaptării culturale exclusiv grupurilor minoritare nu poate fi considerat echitabil. Pentru această temă, așteptăm prezentări care analizează diverse modele de recunoaștere culturală în educație, de la abordările multiculturale până la cele interculturale.
Sunt binevenite prezentări și lucrări care discută aspectele menționate mai sus din mai multe perspective, discipline diverse și abordări variate. Acceptăm lucrări teoretice și empirice, studii de caz, analize istorice și comparative. Suntem interesați în special în abordarea următoarelor teme:
- Politici minoritare și educația minorităților în Europa Centrală și de Est în contextul provocărilor generate de securitizare, iliberalism și de răspândirea populismelor de dreapta;
- Modele de educație ale minorităților sub diverse forme de gestionare a diversității;
- Școlile confesionale și rolul bisericilor în educația minorităților;
- Educația minorităților din perspectiva drepturilor omului și a drepturilor minorităților (în special tendințele actuale în legislația internațională și procesele de monitorizare FCNM, ECRLM și ECRI);
- Minoritățile și perspectivele critice în educație (pedagogie critică, educație democratică);
- Tendințe istorice în politicile minoritare și educația minorităților, momente de cotitură, schimbări și continuități între regimuri politice;
- Testele internaționale (PISA, TIMSS, PIRLS) în analiza și evaluarea educației minorităților;
- Inegalități și echitate educațională între etnie și clasă, mobilitate individuală și recunoaștere culturală;
- Recunoașterea culturală în educație: abordări interculturale și multiculturale;
- Educația minorităților și politicile lingvistice/planificarea lingvistică;
- Segregare educațională și discriminare;
- Perspective minoritare: revendicări și „paradigme educaționale minoritare”;
- Educația romilor în Europa Centrală și de Est;
- Educația minorităților în România, Republica Moldova și în alte state.
Conferința acceptă, de asemenea, lucrări și secțiuni dedicate oricărui alt aspect al educației minorităților, mai ales a celei din România, Republica Moldova, Europa Centrală și de Est, Balcani, și republicile post-sovietice. Sunt binevenite și analizele comparative și studiile de caz realizate în state membre ale UE din Europa de Vest, precum și în alte regiuni ale lumii, dacă acestea contribuie la înțelegerea proceselor care afectează educația minorităților. Așteptăm contribuții din domeniile dreptului (drepturile minorităților), istoriei, sociologiei, științelor politice, pedagogiei critice, relațiilor internaționale, antropologiei, studiilor culturale și alte domenii conexe, precum și lucrări interdisciplinare și multidisciplinare, bazate pe metodologii diverse.
Lucrările conferinței se vor desfășura în secțiuni paralele în limba engleză și română (cu traducere simultană), prelegeri plenare, secțiuni de interes general, mese rotunde organizate în prealabil dedicate educației minorităților în România și din afara ei.
Propunerile vor conține un rezumat al prezentării (max. 200 de cuvinte), o scurtă biografie profesională a autorului/autoarei, inclusiv afilierea instituțională și se vor trimite la adresa de e-mail: confispmn@gmail.com până la data de 15 august 2025.