Conferința ISPMN 2025
Conferință internațională: Educația minoritară în Europa Centrală și de Est. Aspecte de politici, echitate educațională și recunoaștere culturală
Organizatori:
- Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale
- Institutul de Studii Religioase
Parteneri:
- Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Istorie și Filozofie, Departamentul de Istorie în Limba Maghiară
- Universitatea Babeș-Bolyai, Departamentul de Etnografie și Antropologie Maghiară
- Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială
- Universitatea Sapientia
- Guvernul României – Departamentul pentru Relații Interetnice (DRI)
- Mentés Másként Pedagógia
Educația joacă un rol esențial în reproducerea inegalităților sociale și a identităților de grup. Ea oferă totodată și o perspectivă privilegiată pentru înțelegerea diferitelor regimuri de politici minoritare. Conferința își propune să abordeze problematica educației elevilor minoritari în următoarele trei dimensiuni: (1) politici educaționale, (2) echitate educațională și (3) recunoașterea culturală a minorităților prin intermediul educației. Politicile educaționale fac parte din abordările macro ale gestionării diversității și sunt ancorate în regimurile de politici minoritare (ex. cadre instituționale și discursuri care modelează relațiile interetnice). În acest sens, sunt binevenite contribuțiile care analizează această interdependență. Cum au evoluat istoric diferitele regimuri de politici minoritare? De ce elita politică optează pentru anumite abordări ale gestionării diversității și ale politicilor educaționale? Cum se consolidează, respectiv de ce se schimbă aceste abordări în timp? Cum influențează actualele schimbări în gestionarea diversității – cauzate de declinul cadrului democratic liberal, slăbirea mecanismelor și instrumentelor internaționale de protecție a drepturilor omului și ale minorităților, turnura iliberală și securitizarea politicilor minoritare – politicile educaționale? Echitatea educațională are o dublă semnificație în cazul minorităților. Pe de o parte, ea este legată de redistribuție și oportunități individuale în procesele de mobilitate socială. Aceasta este accepțiunea generală în care se tratează echitatea educațională în literatura care se apleacă asupra evaluărilor internaționale ale elevilor. Sub acest aspect, sunt binevenite atât contribuțiile care utilizează bazele de date PISA, TIMSS, PIRLS, cât și cele care lucrează cu surse diferite (inclusiv analize juridice, abordări antropologice, sociologice etc.) în analiza echității educaționale în cazul minorităților. Pe de altă parte, echitatea educațională este legată și de recunoaștere culturală. Profilul lingvistic și cultural al grupurilor minoritare se formează în primele etape ale socializării, iar în cazul în care sistemul de învățământ valorizează exclusiv cultura (limba etc.) grupului dominant, el va reproduce inevitabil structurile de putere și sistemul de dominație existent. Minoritățile pot, desigur, să se adapteze la habitusul lingvistic și cultural al majorității, dar procesul este costisitor și mult prea îndelungat, iar un sistem de învățământ care neagă nevoile educaționale speciale ale minorităților și atribuie unilateral costurile adaptării culturale exclusiv grupurilor minoritare nu poate fi considerat echitabil. Pentru această temă, așteptăm prezentări care analizează diverse modele de recunoaștere culturală în educație, de la abordările multiculturale până la cele interculturale.
Lucrările conferinței se vor desfășura în limba română, engleză și maghiară. Pentru sesiunile de după masă se va asigura traducere simultană. Pentru detalii vedeți programul conferinței.