Cemeteries and Dying in a Multi-religious and Multi-ethnic Village from the Danube Delta
Abstract
Această lucrare analizează modalitatea în care noile cosmologii postsocialiste restructurează religia şi modelează mentalităţile religioase în România contemporană. Lucrarea investighează aceste lucruri analizând modurile în care diversele politici locale de identităţi culturale şi etnice remodelează perspectivele asupra vieţii de apoi şi practicile funerare. Cercetarea mea vizează analizarea arhitecturii simbolice a discursului privind trupurile moarte. De asemenea analizează modul în care cimitirele sunt transformate în micro-lumi ce reflectă tensiunile religioase, etnice şi culturale ale noii lumi postsocialiste. In vederea analizării acestor lucruri cercetarea se desfăşoară în Sch., un sat multietnic şi multireligios, situat în sud-estul României. Ortodocşii de rit vechi lipoveni (divizaţi în două comunităţi religioase antagonistice: popovtsi şi bezopopovtsi) şi rivalii lor eterni, ortodocşii români, trebuie locuiască în acelaşi sat, şi drept urmare să împartă resursele locale cu recent apăruta comunitate de adventişti lipoveni. Ce este şi mai greu de realizat este împărţirea cimitirului şi a vieţii de apoi, unde graniţele dintre aceste comunităţi devin mai puternice. Instrumentalizarea arhitecturii simbolice a vieţii de apoi ce configurează trupurile moarte şi fragmentarea spaţiului cimitirului ce însoţeşte acest proces, oglindeşte transformările sociale importante ale sistemului social din România precum şi tensiunile produse de implementarea diferitelor politici postsocialiste de identităţi etnice şi culturale.